Hoi, welkom in groep 5!

De kop is er alweer vanaf, en wat een fijne start van een nieuw schooljaar is het geweest! We hebben hard gewerkt, veel nieuwe dingen geleerd, maar ook samen gespeeld, gesport en gezellige dingen gedaan.

De overgang van groep 4 naar groep 5 zit hem vooral in de manier van werken. De kinderen worden zelfstandiger, er wordt een hoger tempo verwacht en ze werken intensiever samen. Ook wordt er steeds meer een beroep gedaan op hun eigen verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld door je eigen werk na te kijken. Dit doen de kinderen al heel knap!

Hoewel het technisch lezen in groep 5 nog erg belangrijk is en er elke dag gelezen wordt, komt er ook nadruk te liggen op het begrijpend lezen. Dit doen we met behulp van de methode ‘Nieuwsbegrip’. Deze les wordt voorbereid d.m.v. een Weerwoord-les, waarbij de moeilijke woorden al eerder in een andere context behandeld worden. Het begrijpend lezen komt natuurlijk weer van pas bij de vakken natuur, aardrijkskunde, geschiedenis en studievaardigheden. De kinderen zijn erg enthousiast aan deze voor hen nieuwe vakken begonnen!

Tijdens de kinderboekenweek hebben we veel leeskilometers gemaakt, een “Lekker eigenwijs” lapbook gemaakt en (groot)ouders uitgenodigd om voor te komen lezen uit hun favoriete kinderboek. Ook zijn alle voorbereidingen in volle gang voor de finale van de voorleeswedstrijd waar veel groep 5 kinderen zich voor hebben ingeschreven! Superspannend!

Het advies is om ook thuis veel leeskilometers te maken. Elke dag even (bv. 15 min.) samen lezen of alleen, helpt echt al enorm!

Het rekenen staat tot nu toe in het teken van: rekenen met geld, klokkijken, de tafels (1 t/m 10), + en – sommen onder de 1000 en het metriek stelsel. Alles wordt geoefend in verschillende contexten. Daarbij maken we ook gebruik van de actieve lessen van ‘Met Sprongen Vooruit’, waarbij de kinderen m.b.v. verschillende spelvormen en uitdagende materialen meer inzicht krijgen in o.a. de getallenlijn. De kinderen zijn altijd erg enthousiast hierover. Oefent u thuis mee met de tafels? Aan het eind van groep 5 willen we ze allemaal geautomatiseerd hebben.

Met spelling hebben we eerst de regels van groep 4 herhaald en zijn we nu vooral bezig met de mollen- en molenregel. Wanneer schrijf je nou een dubbele medeklinker en wanneer schrijf je maar één klinker? Best lastig!

Tijdens de taallessen maken we mooie verhalen. Daarvoor moet je veel woorden kennen en daarmee goede zinnen kunnen maken. De themawoorden krijgen de kinderen mee naar huis, zodat ze deze thuis kunnen oefenen. Ook oefenen we met grammatica; woordbenoemingen en zinsontleding. Best pittig hoor!

De kanjertraining mag niet ontbreken, hierbij leren we de regels en afspraken die gelden in de groep en op school. Regels over hoe je met elkaar omgaat, wat je moet doen bij ruzie en hoe we het samen gezellig kunnen houden. Dit oefenen we met de kanjerpetten, wit, geel, rood en blauw, elk met een eigen betekenis. Ook de Antipestweek zit er alweer op, het onderwerp was deze keer: ‘Denk ff na’, om roddelen en buiten sluiten tegen te gaan.

Elke maandag is er gymles van onze enthousiaste meester Martijn. Om de twee weken krijgen de kinderen een techniek- of muziekles. Juf Saskia en Juf Linda Poels verzorgen deze lessen!

Alle ingrediënten voor en succesvol schooljaar, dus laten we er een leuk en leerzaam jaar van maken!

        

Groetjes,

Meester Martijn en juf Linda en groep 5a!